A cukkini valószínű őse az Észak-Amerika déli részén tenyésző vad tökféle.

Erős orsógyökere mélyre hatol, oldalgyökerei révén egy-egy tő 2-3 köbméternyi talajt is behálózhat. A- és C-vitamin tartalma igen jelentős.

További értéke, hogy kalóriaszegény és könnyen emészthető, ezért a diétás étrendbe is jól beilleszthető. Cukorbetegeknek kifejezetten ajánlott.

Meleg-igényes, hidegben elpusztul. Tűző napon, nedves, párás környezetben fejlődik a leggyorsabban és a legszebben. Vízigényes, csak nedves földben hoz zsenge terméseket.

Öntözve folyamatosan szedhetjük. A cukkinit helyrevetéssel és palántáról szaporíthatjuk.

Szabad földbe május elején vessük a magot. Megtermékenyülése után a cukkini termése rendkívül gyorsan fejlődik. Legízletesebbek a 10-20 cm hosszúak, de rántani vagy tölteni a nagyobbak alkalmasabbak. Kamrában 1-2 napig, hűtőszekrényben 1-2 hétig tartható el minőségromlás nélkül. Sokféle elkészítési módja ismert.

Éretlenül leszedik, mielőtt még hatalmasra nőne. Hámozni nem szükséges, csak a két végét vágjuk le. Fogyasztható nyersen, párolva, sütve, töltve, szeletenként palacsintatésztába mártva, és kisütve.

Virágait, akárcsak a tökvirágokat, lisztbe mártva kisüthetjük.